I morse gästade jag HejDigitalt för tredje och sista gången den här Almedalsveckan. Idag var temat robotisering. Jag hann inte säga allt jag skulle idag heller, så blir det om man är sist ut 🙂 Men här kommer mer om det vi sett om robotisering i det digitala samtalet under politikerveckan än så länge.
Till och med igår, tisdag, hade det gjorts drygt 60 000 digitala inlägg om Almedalen jämfört med nästan 93 000 förra året söndag – tisdag. Så det är en rätt stor skillnad. Utöver de anledningar jag pratade om i gårdagens HejDigitalt (mer användande av disposable media och lägre aktiva på Twitter) har jag gjort IRL-spaningen att det faktisktverkara vara mindre folk på plats i Almedalen i år.
Av dessa dryga 60 000 digitala nyheter så ligger #digitalisering och #innovation på topp 20 av de mest använda hashtagsen om Almedalen i år än så länge. Knappt 2000 av inläggen har nämner digitalisering och 350 nämner robotar eller robotisering.
Samtalet om robotisering
Ser man till det digitala samtalet om robotisering var det i början av Almedalensveckan framförallt information om alla kommande seminarium om robotar. Nu har samtalet börjat komma igång och handlar om robotisering i samband med ledarskap, arbetsmiljö och vård. Många är överens om att robotisering kommer att påverka arbetsmiljön och våra arbetsplatser. Hur mycket kan utföras av robotar och vad kommer hända med våra arbeten? Kommer robotarna att ta våra jobb eller inte?
Precis som det nämnde i HejDigitalt igår så tycker många att vi ska släppa roboträdslan nu!
Diskussionerna online stämmer bra överens med vad evenemangen i kalendariet handlar om. Där fanns det igår knappt 50 evenemang som nämner robot. Dessa handlar mycket om jobb och ledarskap. Rubrikerna är väldigt mycket dystopi eller utopi, hot eller möjlighet. Kommer AI/robotisering lösa problemen och hur?
Kanske kan man säga att fokus främst ligger på tekniken och verktygen, snarare än organisation och beteendeförändringar än så länge.
Men robotisering och AI är uppenbarligen väldigt populärt här i Almedalen! Jag försökte gå på ett av dessa seminarium igår men det var kö så det är ju uppenbarligen ett väldigt poppis ämne.
Robotkampanjer i bruset
Ser man till kommunikationssatsningar på temat som nått igenom bruset har Unionen stuckit ut med sin låtsasstartup #Spinnify som var en snackis redan innan Almedalen. De hittade alltså på ett tjänst som skulle automatisera kommunikationstjänster, som PA och PR, och annonserat ut det här till alla som gillat Almedalensidor på Facebook.
Självklart väckte det uppmärksamhet bland oss kommunikatörer eftersom en tjänst skulle ersätta oss. Det går ju bara inte 😉 Ganska direkt förstod man att det var något lurt, men det gjorde ju att det blev en snackis. Vilka stod bakom, vad som skulle hända på det här seminariet där tjänsten skulle presenteras?
Det här var ett trick för att få in bra mejladresser och kunna bjuda in relevanta personer till dem till deras seminarier här i Almedalen, och för att lyfta frågan om automatisering av jobb såklart.
Det här var ett kul grepp. Det kittlade oss kommunikatörer. Men jag tycker generellt sätt att man ska tänka sig för att lura folk, även om det nästan alltid blir en snackis. Nu var det rätt uppenbart att det var lur och då blir det ju lite roligt. Men det är aldrig kul för de som går på det och det kan ge negativa effekter för ett varumärke.
Avslutningsvis så har Almedalen fått en del robotbesök, under tisdagen fanns det tex möjlighet att dejta roboten Ariel. Anordnat av Linköpings universitet. Hon har varit här i flera år, men vem vill inte träffa en robot och vem vill inte ta en bild med en robot? Succé!
Statistiken kommer från Notified som vanligt!
Pingback: Så jobbar vi #digitaltföralla - HejDigitalt