Invandring aprils hetast politiska fråga


I aprils rapport av Det digitala valet ser vi att en stor del av den digital politiska diskussionen kom att handla om invandring. Även flera av riksdagspartiernas mest engagerande inlägg på deras Facebooksidor berör frågan. Migrationsfrågan splittrar och är alltså hetare än någonsin. Vi ser även flera exempel på att influencers blivit en del av kampanjandet för partierna i denna valrörelse.

Influencers i valrörelsen

-Företag och organisationer har länge förstått fördelarna med att jobba med influencers för att nå ut med sina budskap till specifika målgrupper, och nu ser vi att även politikerna förstått möjligheterna. Även om det förekommit i mindre skala under tidigare valrörelser så är det under denna som fenomenet brett ut sig, säger Karin Bäcklund.

I denna valrörelse ser vi att influencers blivit en del av kampanjandet för partierna. Till exempel har Johan Hedberg, aka Matgeek, bjudit in partiledare att laga mat tillsammans med honom för hans Youtube-kanal och under april gästades han av Ebba Busch Thor och Jimmie Åkesson. Margaux Dietz intervjuade under april flera partiledare inom ramen för ”Partitempen” – ett koncept som vill tillgängliggöra politik för en yngre målgrupp. Annie Lööf gästade under månaden även Alex Schulman podcast The Schulman Show.

– Jag tycker det är uppfriskande att se politikerna i andra sammanhang än de klassiskt politiska. För att nå ut med deras budskap behöver de anpassa sig efter deras olika målgrupper, vilket jag tycker man ser att de gör bättre den här valrörelsen än i tidigare, säger Karin Bäcklund.

Beaconomist skriver om rapporten här. 

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *