Almedalens digitala snackisar måndag


För fjärde året i rad utser Springtime tillsammans med Notified Årets digitala kommunikatör i Almedalen. Vinnarna utses av en jury där jag är juryordförande och presenteras i Almedalen på fredag den 6 juli.

Varje dag fram till dess presenterar vi dagens digitala snackisar i sociala medier på Resumé där jag även kommenterar snackisarna.

Sammanfattningsvis märks det att årets Almedalsvecka är igång. Det är tydligt att det som engagerat online de första 24 timmarna har varit framförallt moderaternas (deras dag igår) och även mycket dialog kring NMRs närvaro i Visby.

Integration är en stor fråga inför höstens val och det märks när man ser på de mest RT:ade inläggen. Politikerveckans första dygns mest populära tweet visar att Nordiska motståndsrörelsen väcker känslor och engagemang även under årets Almedalsvecka. Även kritik mot Gudrum Schyman delas friskt efter en debatt om sexuellt våld mot kvinnor.

Organisationen Fler unga satsar som vanligt hårt på att synas i Almedalen och är den mest använda hashtaggen under det första dygnet. #Opinionlive där Gudrun Schyman kritiserats är den näst mest delade taggen. Ulf Kristerssons tal märks och hans #teamulf används flitigt under söndagskvällen.

Att Ulf Kristersson är den mest omtalade på Twitter är inte så konstigt eftersom det var Moderaternas dag igår. Inte heller att Moderaterna nämns mycket. Även här ser man att Nordisk motståndsrörelse tar sig upp, där det framförallt rör sig om kritik mot deras närvaro i Visby.

Vi har sett fler influencers i valrörelsen, och med redan starka plattformar är det inte så konstigt att de får genomslag även på plats i Almedalen. Margeux Dietz har lagt ut den bild som skapar mest engagemang på Instagram. Eva Röses bild som manar till att rösta nej till SD får näst mest engagemang. Även Djurens rätt lyckas bra med en instagrambild som tipsar om vegansk frozen yoghurt i Almedalen.

 

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *