Karin Bäcklund heter jag och är till yrket digital strateg och PR-konsult i det egna företaget Not just Cake. Det betyder att jag hjälper företag, organisationer och personer att lyckas med deras digitala kommunikation och PR.
Jag har jobbat med sociala medier sedan 2009 och med digital kommunikation under hela mitt yrkesliv. Sedan 2014 är jag kursansvarig för distanskursen Digital kommunikation på Berghs. Jag har även suttit i ledningsgruppen för utbildningen Digital strateg på Nackademin.
2016 gav jag ut min första bok Executive Summary – sociala medier för styrelser som jag skrivit tillsammans med Heidi Wold.
Under våren 2018 grundade jag appen tillsammans med två partners Kejsarsnittsguiden och Kejsarsnittsguidens podcast.
Podcasten Uppstickarna gör jag tillsammans med Johanna Snickars i samarbete med Dagens media.
Fem år i rad har jag blivit nominerad till utmärkelsen Cision PR Influencer Awards, ett pris som går till de PR-konsulter som är mest inflytelserika i Sverige. 2018 kom jag på tredje plats.
Jag har bloggat om sociala medier och digital kommunikation sedan 2009. Tidigare har jag skrivit på Springtimes blogg, på Almegabloggen och Social Business.
På min fritid anordnar jag tillsammans med Fritjof Andersson Über Social After Work (även kallad #uberAW).
Tidigare arbetsplatser inkluderar bland annat kommunikationsbyrån Springtime, Schibsted Media Group, hitta.se, Almega, Friskolornas riksförbund.