Spaningar i HejDigitalt i Almedalen – tisdag


I morse gästade jag återigen HejDigitalt här i Almedalen. Jag pratade om digitala spaningar från måndagen och kom med lite tips. Se sändningen här!

Här kommer en sammanfattning av det jag sa:

Det är fortfarande mindre digital diskussion om Almedalen i år jämfört med förra året. Under måndagen I har Notified hämtat in 12 650 nyheter under måndagen (på eftermiddagen så denna siffra kan öka) jämfört med 36 476 nyheter förra året under samma dag. 

Vi använder däremot fler plattformar. Än så länge har vi varit mer aktiva på Instagram under politikerveckan än förra året om man ser till andel av inläggen. Och min uppfattning är att vi använder disposable media (Snapchat och Instagram stories) i större utsträckning och det kan man inte riktigt mäta.

Vad har skrivits kring digitalisering då?

Under måndagen kom det in knappt 300 inlägg om digitalisering (åter igen kollade vi på detta under eftermiddagen). Under söndagen kom det in 110 nyheter om digitalisering.

Det som stack ut lite extra under måndagen har bland annat varit diskussionen kring digitalisering av sjukvården. Framförallt har diskussionen handlat om att effektivisera den framtida vården. Mycket av diskussionen handlar om att vården borde och måste digitaliseras mer. Dels är läget kritiskt eftersom vården inte är tillräckligt effektiv och så ser man på uppstickare som kry.se att det är möjligt.  

 

Bubblare till Årets digitala kommunikatör?

Jag drog två exempel på satsningar som synts digitalt och vad de gjort bra.

#mingelmanikyren syntes en del i under måndagen. Det är ett bra exempel på ett väldigt fotovänligt tillfälle och det märks digitalt. Det är ett smart sätt för att få digital spridning – att skapa något som man vill ta kort på.

 

Efter två dagar dag sticker #flerunga ut i Almedalen, deras hashtags har använts 1063 under söndagen och drygt 200 under måndagen. Organisationen som lobbar för att vi ska prata med unga, inte om unga, kom två i vår tävling förra året (Årets digitala kommunikatör i Almedalen) och jag vet att de är ute efter vinsten i år.

De gör en massa bra saker. Bland annat hakar på aktuella diskussioner för att lyfta sina frågor, till exempel Almedalsdrinken. En kampanj/fråga de kan koppla till sina budskap – strunta i alkohol, det är  viktigare att unga kan komma. De är också väldigt inbjudande och inkluderande i sin approach. De bjuder in andra unga att lyssna på talen med dem. De har brandade t-shirts så att man lätt hittar dem och kommunicerar ut var de sitter i sociala medier. Inför Almedalen hade de också en utbildning för hela organisationen och de som är på plats i sociala medier. Så att alla på plats kan hjälpa till. Och det här är ju ett väldigt bra tips som förvånansvärt få jobbar med tillräckligt. Tänk om alla organisationer jobbade så – att alla på plats verkligen hjälpte till att sprida ordet. 

Mitt avslutande tips blir alltså att hjälp alla medarbetare att bli budbärare och ambassadörer och få dem att hjälpa till. Detta är ett oerhört effektivt sätt att öka spridningen och räckvidd av era budskap! 

 

 

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *