C i kris och Löfvens uttalande om landsbygden utnyttjades


Så var det dags för Springtimes och Notifieds rapport Det digitala valet för mars 2018.

Som vanligt finns det mycket intressant att hitta i den. Rapporten visar bland annat att SD fortsätter att dra ifrån vad gäller antalet följare i sociala medier. De inlägg som skapar mest engagemang på riksdagspartiernas Facebooksidor handlar inte om de viktiga valfrågorna (väljarna anger sjukvård, lag och ordning samt integration som viktigaste valfrågor) utan är kopplade till vår vardag, en del av dem rent av opolitiska. Skandalen som rörde ett par nämndemän knutna till Centerpartiet fick stort utrymme digitalt under mars. C och SD kampanjade båda på Stefan Löfvens uttalande om landsbygden, med de använde sig av helt olika strategier. Här är det väldigt tydligt att SD är ett missnöjesparti – större delen av deras inlägg på Facebook handlar om att klaga på andra partier.

Expressen skriver om rapporten här: Därför lägger Löfven ut fikabilder på Instagram
Dagens Opinion skriver om rapporten här: Alla partier ökar i sociala medier, men SD drar ifrån.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *