Årets digitala kommunikatör i Almedalen blev Centerpartiets Annie Lööf


I år är det fjärde gången vi på Springtime i samarbete med mediebevakningsföretaget Notified utser en vinnare i kategorin Årets digitala kommunikatör i Almedalen. I år är även Resumé mediepartner och MQ sponsrar hederspriset. Tidigare år har superkommunikatören Günther Mårder, tagit hem vinsten och förr året vann Petter Stordalen.

Det har varit svårare i år än tidigare för juryn att utse vinnare av det här priset. Det har varit markant mindre öppen digital kommunikation än tidigare i år igen, ett trendbrott vi såg redan förra året när den digitala kommunikationen började minska. En anledning är säkert så att många använder Instagram Stories, och till viss del Snapchat som inte går att mäta på samma sätt.

Jag kan bara gå till sig själv under årets politikervecka. För några år sedan kollade jag Twitter för att hänga med och veta var man skulle gå och vad man inte fick missa. I år har jag mest lagt ut innehåll och kollar inte vad andra gör. Jag har kört min grej i Almedalen i år. Jag har frågat nästan alla jag träffat om det här, och de vittnar om samma sak. Lite tråkigt! 

Generellt sett verkar det vara färre kampanjer i Almedalen i år, både digitalt och IRL. Däremot mycket push digitalt, men mindre engagemang och dialog. De event och satsningar vi sett är också mest push, och färre delar med sig digitalt av det de upplever här.

Det har varit väldigt mycket fokus på migrationspolitik i Almedalen i år vilket medfört både mycket negativa och rasistiska inlägg, men också mycket kärlek som svar på det negativa.

Årets vinnare 2018 är Annie Lööf som tar hem priset med motiveringen:

Med en etablerad maktposition skapas förväntningar. Resurser förpliktigar. Vår första-pristagare förstår och förnyar receptet, är personlig men inte privat, nyfiken på att testa nya format, interagerar med andra plattformar och har förstått betydelsen av en bra bild. Det ger resultat. Hen twittrade den näst mest retweetade tweeten under veckan, är den överlägset mest omnämnda i Almedalen och en förebild inom politiken. Årets Digitala Kommunikatör i Almedalen 2018 är Centerpartiets Annie Lööf.

På andra plats kom KRIS med motiveringen:

När demokratin hotade Almedalen och det etablerade samhället brast kom de som tidigare stått utanför in för att hålla ihop. De har anpassat sin aktivitet i realtid och till kontext vilket gett ett enormt genomslag digitalt. Med ett tydligt budskap och agerande om att skapa trygghet vinner de inte bara vårt pris utan även våra hjärtan i sin ödmjuka revansch. Andra-pristagaren i Årets Digitala Kommunikatör 2018 är Kriminellas Revansch i Samhället (KRIS).

På tredjeplats kom RFSL med motiveringen:

Under det tryck som vi alla har upplevt av nazisterna denna vecka så har några varit mer hårt pressade än oss andra. När mörka makter försökte tysta dem lyftes de fram i ljuset av andra aktörer både på plats och på nätet. Omvärlden bar fram tredjepristagaren i Årets Digitala Kommunikatör i Almedalen 2018 är RFSL.

Juryn vill även ge ett hederspris till Günther Mårder med motiveringen:

Kontinuiteten, intensiteten, kreativiteten imponerar år efter år. Vår pristagare visar vad som är möjligt, vad som är framtiden. Hen agerar i princip som en instruktör för oss andra: proffsig. produktiv och imponerande kvalitativ. Följ, notera, härma och det kommer att bli rätt. Hederspriset i Årets Digitala Kommunikatör 2018 går till vår allas förebild och Företagarnas Günther Mårder.

Förutom att utse Årets digitala kommunikatör har Springtime tillsammans med Notified dagligen publicerat sigitala spaningar och presenterat topplistor över resultat i de olika kanalerna.

Juryn bestod av mig, Adam Hjort, Sparkle (inom Notified), Thomas Nilsson, Resumé, Camilla Eriksson, Retorikiska och Beata Wickbom, Hej Digitalt.

 

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *